Почетак > VII разред > S.O.S. за тинејџере

S.O.S. за тинејџере

Ружица Обрадовић: S.O.S.  за тинејџере

Београд, Креативни центар, 2007.

.

sos Свако време носи своје бреме, каже народна пословица, али… Није увек једноставно борити се и супроставити се проблемима који те тиште. Наручито то није једноставно док одрасташ и када ти је до мишљења других и њиховог прихватања стало више него икад. Управо то је и перид кад се стидиш својих проблема и није једноставно да их поделиш са другим. Бојиш се исмевања, поруге, а не умеш сам себи да помогнеш, да олакшаш душу . Ово је права књига за тебе . Реч S.O.S.  потиче из енглеског језика и у буквалном преводу значи спасите наше душе; по међународном сигналном кодексу позив у помоћ у случају крајње опасности. Наслов сведочи и о садржају књиге. Она ће, осим што ћи ти пружити савет, показати да ниси сам, да твоје проблеме имају и други, и што је најбитније упутиће те како да их решиш, да помогнеш себи или неком свом вршњаку. Примера је много, неки ће ти можда бити смешни, али већина ипак познати. Одговори на питања разврстани су према односима које градимо кроз живот. Најпре са самим собом кад смо незадовољни својим понашањем, изгледом, па односи и проблеми са пријатењима, у љубави, школи, породици.

Задатак

Прочитај доле написан текст и покушај да помогнеш Сашки да реши свој проблем користећи се искуством и саветима из књиге.

Идем у 6. разред основне школе. Одличан сам ђак и немам неки велики проблем, само кад видим Станка…Кад видим Станка, ја више нисам ја. Не знам шта говорим! Шта радим! Пре неколико дана наставник биологије ме је послао да прочитам  обавештања о допунским часовима  свим одељењима. Све је било добро док нисам дошла до VII1.  Стајала сам пред вратима као скамењена. Рука је кренула ка брави, али ноге су укочено стајале, нису хтеле напред. Чини ми се и време је стало.  Одједном је зазвонило. Жагор се зачуо са свих страна. Тргла сам се као из дубоког сна и отрчала брзо у своју учоницу. Наставник ме је гледао упитно. Сагнула сам главу и само прошапутала да сам прочитала у свим одељењима, сем у VII1. Зажелела сам да се земља отвори прогута ме. Образи су ми горели. Тело се тресло, а о срамоти коју сам осећала не могу ни да пишем. После тога данима нисам долазила к себи. Нисам знала коме да се обратим. Повукла сам се скроз, нисам излазила ни на одмор. Шта да радим? Како да живот вратим у нормалу? Зашто тако бурно реагујем?

Сашка

Категорије:VII разред
  1. Данијела
    23. маја 2011. у 10:43

    Драга Сашка,
    Када сам била твојих година, често су ми се дешавале такве ствари. Љубав, симпатије, трема, страх и мислила сам да нема решења за такве проблеме. Али како сам одрастала, некако је све долазило на своје место.
    … Он се теби веома свиђа, подрхтаваш сваки пут кад прођеш поред њега, црвениш када вам се сретну погледи, једноставно “љубавна хемија“, ако то можемо тако назвати. Оно што је сигурно тачно, а и са сигурношћу тврдим, јесте то да ниси једина. Свим твојим вршњацима се то дешава, и углавном задобијају љубавне главобоље. Он ти се свиђа, волиш га на неки посебан начин, желиш да му приђеш, али не знаш како. Ако си друштвена и причљива, саветујем ти да му приђеш и упиташ га нешто што ће га можда заинтересовати. Хоћу да кажем да би требало да се укључиш у његово друштво и ослушнеш о чему причају како би сазнала шта он воли и на шта обраћа пажњу. За почетак је довољно да му понудиш неки цеде, књигу или било шта што би му дало до знања да ти је стало до њега. Касније када се зближите, стално му се смеши и ако он ништа не предузима по питању вас, баци се на посао! Питај га да се прошетате до оближње библиотеке, одете до посластичарнице и сл. Ако почнете да разговарате, пажљиво га слушај и покушај да будеш, просто природна, онаква каква јеси.
    Када мало болље размислим, ви тинејџери се сада налазите у овом периоду када вам све смета, сви вас нервирају, али када је ЉУБАВ у питању, постајете осећајни, срећни и све око вас је радосно. Стога, Сашка, буди онаква каква јеси и пребродићеш све потешкоће. Срећно!
    Данијела ( ОШ „Браћа Новаков“ Силбаш)

  2. Јована
    23. маја 2011. у 10:49

    Драга Сашка,

    Чула сам за твој проблем и одлучила да пробам да ти помогнем. То што ти се догађа веома ми је познато, и сама имам слично искуство.
    Када сам била твојих година, много сам се заљубила у једног дечака који је био годину дана старији од мене. На часовима нисам претерано пазила шта наставници предају, јер сам стално мислила на њега. Међутим, једног дана када сам била у продавници да купим ужину, иза мене се створио баш он. Трудила сам се да се правим да га нисам приметила, али руке су ми све јаче дрхтале и колена су почела да клецају. Купила сам шта сам хтела, и најбрже, што сам могла, покупила сам ствари и кренула из продавнице.Тада сам зачула његов глас како ме дозива:
    – Тијана, је ли ово твоје?
    Нагло сам се окренула и видела њега како држи мој шал.Збуњено сам помислила:“Зар он зна моје име?!“ У стомаку ме је нешто заголицало и нисам могла ни глас да изустим. Наставио је реченицу:
    – Мислим да ти је испало из јакне.
    Једва сам скупила храбрости и тихим гласом промуцала:
    – Д…да то је моје.
    Пришао ми је, и док ми је давао шал, приметила сам да и њему руке дрхте и узвикнула:
    – Хвала! Поцрвенела сам и излетела напоље.
    Ближио се Дан заљубљених. Нисам намеравала да никоме купујем поклон, мада сам и даље била лудо заљубљена.Међутим, иако се нисам надала после великог одмора, на мојој школској клупи сам нашла писмо у облику срца. Прво сам помислила да се неко нашалио са мном, али када сам отворила то писмо, писало је ЊЕГОВО име у потпису! У писму ми је написао колики је утисак на њега оставио наш сусрет. Нисам могла да верујем, ипак није била шала, и њему није свеједно. То писмо ми је помогло да схватим да је и он биће од крви и меса и моја трема је полако нестајала.
    То је била моја прва, велика и незаборавна љубав. Надам се да ти је моја прича помогла да схватиш да смо сви ми људи и да је љубав нешто сасвим природно. То што тренутно осећаш је сасвим природно и дешава се свима. Опусти се и дозволи да ти се љубав догоди.
    Јована (ОШ „Браћа Новаков“ Силбаш)

  3. Драгана
    9. јуна 2011. у 08:24

    Драга Сашка,

    Твој проблем није тако тежак како ти се чини. Он се може решити веома лако. Ако си заљубљена, то је нешто веома лепо и не треба да се плашиш тога. У почетку, у тим ситуацијама, и сама сам била уплашена и збуњена. Међутим, искуство ме је научило да нема потребе да се тако осећам. Пронашла сам начин како да изађем из зачараног круга. Дуго сам била заљубљена у једног дечка. Ништа се није дешавало, а мом узбуђењу и збуњености није било краја. Сетила сам се и своја осећања поверила сам најбољој другарици. Она ме је пажљиво саслушала и посаветовала. Саветовала ми је да ако ми је заиста стало до тог дечка, морам да се потрудим да сазнам што више о њему. Истакла ми је да је важно да сазнам и оне све небитне ствари, типа за који фудбалски тим навија и слично. Наравно, другарица или више њих, приликом овог задатка, могу ти бити драгоцене. Када све то сазнаш, прелазимо на други ниво. Дечко који ти се свиђа треба да примети да и ти постојиш. Скупи храброст и прођи поред њега са благим осмехом на лицу. То је најсигурнији начин да схвати да постоји тако лепа девојка у његовом окружењу, остаје му само да се пита: Како те пре није угледао. Само мало причекај и видећеш промене. Желим ти да што пре решиш овај проблем и много успеха у школи. Не заборави, љубав је лепа, али никако немој да запоставиш своје обавезе.

    Драгана ( ОШ „Браћа Новаков“ Деспотово)

  4. Тамара
    9. јуна 2011. у 08:26

    Драга Сашка,

    Док сам читала твоје писмо, сетила сам се да сам се недавно осећала скоро исто. Међутим, сада када је то иза мене, сад кад сам најсрећнија на свету, увидела сам да ти проблеми нису тако страшни како ми се чинило.
    Ако ти се Станко толико свиђа, кад га видиш црвениш и бојиш се, скупи снаге приђи му реци му све што мислиш и осећаш. Наравно, ако само желиш да му покажеш да ти се свиђа, то не би требало да буде неки велики проблем, веруј ми, знам из искуства. Ниједан дечко неће да ти приђе ако си окружена другарицама. Издвој се понекад и прошетај сама. Тада ћеш изгледати самоуверено, а то је најбољи начин да привучеш пажњу. Покушај да облачиш само оно у чему се осећаш природно, увек остани оно што јеси. Твоја природна лепота магично ће привлачити дечаке, па и Станка. Буди комуникативна, опуштена. Направи први корак, и могу да ти гарантујем да ћеш остварити своје снове. Нема оклевања, право у нове изазове. Срећно!

    Тамара ( ОШ „Браћа Новаков“ Деспотово)

  5. Љиљана
    9. јуна 2011. у 08:27

    Драга Сашка,

    Сви знамо да у овом периоду твог живота долази до разних проблема који ће те мучити. Неки од њих ће ти се чинити тешким, огромним и нерешивим. Вероватно о њима нећеш хтети ни са ким да говориш. Међутим, иако теби сада не изгледа тако, сваки проблем је решив. Уосталом, ако се потрудиш, увек ћеш наћи некога да ти помогне. Пре свега мораш да победиш своју стидљивост и страх. Ако си заљубљена и имаш симпатију, то је сасвим природна и нормална ствар. Треба да будеш сигурна у себе, своја осећања, жеље. Следећи пут кад видиш Станка, немој прелазити на другу страну улице, окретати главу, спуштати поглед и слично. Прођи поред њега, осмехни се и изговори бар: Ћао. Не плаши се. Није то ништа страшно, а и не боли. Лепо ћеш се осећати када ти узврати, сигурна сам. Сваки следећи пут га успут нешто питај, на пример: Како си? Јеси ли гледао филм…? Ако ти на нека питања одговори одушевљено или ипак згрожено, знаћеш шта воли, а шта не. Само, немој да претерујеш и да превише давиш. Буди природна, забавна и дружељубива. Свако пада на то. А и да знаш, стидљивост већ дуго није у моди.

    Љиљана ( ОШ „Браћа Новаков“ Деспотово )

  6. Нина
    9. јуна 2011. у 08:31

    Драга Сашка,

    Твој проблем није толико озбиљан како ти се чини. Љубав је одувек велика мистерија, баш зато што се постојање овог осећања не може предвидети, доказати, нити измерити. Уствари…Прво би требала да сазнаш да ли Станко гаји било каква осећања према теби, што је веома лако. Између две особе које се допадају једна другој постоји и хемијско струјање. При самом размишљању о Станку, покрећеш лучење «супстанце нежности». Значи, мораш да сазнаш да ли Станко исто, или бар слично осећа. Овакак проблем немаш само ти. Многима, да будем прецизнија, свима се то бар једном десило. Проблем ћеш решити тако што ћеш сазнати у каквом се окружењу Станко креће. Мораш да сазнаш скоро сваку ситницу о њему. За почетак подели у његовом одељењу неки лексикон у ком се налазе питања типа: Где волиш да излазиш? Какву музику слушаш? и слично. Тако ћеш сазнати неке битне чињенице о њему. Када будеш добро обавештена о томе шта воли, биће ти лакше. Имај стрпљења, нека те срце води, оно ће ти показати пут.

    Нина ( ОШ „Браћа Новаков“ Деспотово )

  7. 9. јуна 2011. у 12:58

    Драга Сашка,

    чула сам ѕа твој проблем и мислим да ти могу бар мало помоћи.То шта ти се дешава је сасвим нормално, види се да си ѕаљубљена и да ти се та особа веома свиђа. Не мораш се бринути и не треба ништа да радиш, само се опусти и нек те осећаји воде. Да би свој живот вратила у нормалу не треба превише да раѕмишљаш о томе, ради нешто што те неће подсећати на ту особу. И мени се исто дешава и тај проблем решавам тако што га иѕбацим иѕ главе.Тако бурно реагујеш јер се бојиш и страх те је шта ће се десити са тобом и том особом.Мој савет ти је да приђеш тој особи и да му кажеш своје осећаје, јер љубав није ни каква срамота , то је нешто сасвим нормално и свима ће се то бар једном у животу десити.Само беѕ страха дрѕим ти фиге.

  8. 9. јуна 2011. у 13:03

    Драга Сашка,

    Мислим да се и ја налазим у истим проблему као и ти. Моја симпатија не иде у моју школу, али се увек збуним када га видим. Када га видим у граду како се шета са другарима ја пожелим да се сакријем у мишју рупу, да ме не би приметио. На часовима увек мислим о њему, а када сам кући, не могу да учим јер ми се стално мота по глави. Мислим да је он моја највећа љубав, и да га никада нећу избацити из главе.

    • 12. јуна 2011. у 11:39

      Кристина, ти ниси баш много помогла непознатој другарици: ниси је посаветовала, само си јој се придружила у истим невољама. зар те нису инспирисали примери другарица које су коментаре поставили пре тебе?

  9. Aнастасија Аничић
    12. јуна 2011. у 11:28

    Драга Сашка, то што ти се дешава проблем је који се не може лако решити, може се само контролисати. Сасвим је нормално што се тако понашаш и осећаш када видиш особу у коју си заљубљена. Тако се осећају сви заљубљени људи. То су такозвани лептирићи у стомаку, или како год назвали тако нешто, и то није ни ружан ни леп осећај. То можеш да контролишеш тако што ћеш се опустити кад је та особа у близини, и све ће бити лепше и боље. Тако је то кад се заљубиш, али ти покушај да се контролишеш.

  10. Александар Андрић
    12. јуна 2011. у 17:05

    Драга Сашка,
    не знам како се осећаш, али мислим да имаш љубавних проблема. Мој савет ти је да се мало опуштеније понашаш кад је он у близини. Мислим да ћеш то постићи ако му кажеш шта осећаш. Па онда или му се свиђаш или не, али бар знаш на чему си.

  11. Дејана Шимуновић
    12. јуна 2011. у 17:12

    Драга Сашка,

    мој савет је да приђеш Станку и да му изјавиш љубав. Реци му да ти имаш озбиљне намере и да се он изјасни шта жели. Мислим да ће ти тако бити много лакше. Не могу се ставити у твоју ситуацију, јер ја имам срећу у љубави, али мислим да ће ти овај савет помоћи, наравно ако га послушаш.xd

  12. 21. јула 2011. у 11:22

    Драга Сашка,

    Рекла бих да је твој проблем једноставно једна неизвесност о томе шта твоја симпатија мисли и осећа према теби. Као што си и сама рекла, не знаш како да се понашаш. Препоручила бих ти да се посаветујеш са родитељима или другарицама, да од својих најближих добијеш подршку да ћеш успети у жељеној вези. Можеш за почетак да попричаш са њим, да се упознате (ако већ нисте ближи пријатељи) јер ако би му одмах изјаснила своја осећања може погрешно да схвати и да те одбије.

    Када будеш причала са њим бићеш опуштенија и нећеш имати страх и неизвесност као до сада. Почећеш да се понашаш нормално, а Станко ће те временом примити такву каква си. Немој да журиш или да будеш нападна. Буди оно што јеси и без страха. Временом ће се твоја ситуација смирити.

    Уколико не успеш, посаветуј се са школским психологом.

  1. No trackbacks yet.

Оставите одговор

